Pages

Tuesday 3 January 2012

Masa itu amanah..kerja itu ibadah...

Alhamdulillah..bersyukur ke hadrat Ilahi kerana nikmat-Nya yang tak terhingga.....
Masa itu amanah...dan kerja itu ibadah....aku nukilkan ini sebagai peringatan untuk diri ini..yang sering alpa ...yang sering mensia-siakan masa lapang dan menangguhkan kerja....ingatlah sentiasa bahawa masa itu adalah amanah daripada Allah..dan kerja adalah ibadah umum yang perlu kita lakukan dengan penuh jujur dan ikhlas..semata-mata kerana Allah....

Allah..ampunilah dosa hambamu yang sering alpa ini....
Allah..ampunilah hambamu yang sering lalai ini....
Allah..ampunilah hambamu ini yang sering leka...
Allah...hanya pada-Mu aku mengadu dan hanya pada-Mu
tempat aku memohon pertolongan....

Seringkali...jika aku malas melakukan tugas-tugas harian di pejabat..cepat-cepat teringat bahawa kerja ini ibadat...perlu dilakukan dengan penuh tawaduk kerana mencari redha Allah..untuk mendapat keberkatan dan kerahmatan-Nya....dengan kerja yang dilakukan dengan ikhlas dan tawaduk kerana Allah..maka rezki yang diperolehi akan mendapat keberkatan...insyaAllah...aku sedang bermujahadah untuk bekerja kerana Allah...bukan kerana 'bos'..Allah bantulah hamba Mu ini...dalam mencari keredhaan-Mu Allah...
Kadangkala aku terlalai Allah...ampunilah daku Allah...
Masa adalah amanah daripada Allah...hendaklah kita menggunakannya dengan sebaik mungkin...gunakanlah masa dengan melakukan perkara-perkara yang berfaedah....jgnlah membuang masa menghabiskan masa dengan menonton tv cerita-cerita meruntuhkan moral...isikanlah masa dengan membaca buku yang menambahkan ilmu kita...ini untuk ingatan diri ini yang sering alpa dan leka....Ya Allah...ampunilah daku....
Subhanallah.....Terlalu banyak masa lapang yang telah aku buang di masa lampau..ingin aku kutip kembali untuk aku isi dengan perkara-perkara berfaedah...namun semuanya telah berlalu.....masa yang berlalu tidak mungkin dapat di hambat...gunakanlah masa yang ada ini dengan sebaik-baik mungkin....insyaAllah..akan aku gunakan masa yang ada ini untuk aku menimba ilmu sebanyak mungkin...sesungguhnya...mencari ilmu itu amat mulia dalam Islam...sesungguhnya Islam hebat kerana ilmu....

Dengan berilmu seseorang itu akan terbentuknya keperibadian yang baik dan mulia serta menjadikan seseorang itu bertaqwa dan cintakan Allah s.w.t dan RasulNya.

Firman Allah dalam Al-Quran bermaksud : " Sesungguhnya yang takutkan Allah daripada hambanya ialah orang-orang yang berilmu" (al-Fathur : ayat 28)

Oleh yang demikian..marilah sama-sama kita mengisi masa kita dengan melakukan kerja-kerja yang berfaedah dan mendatangkan kebaikan kepada kita dunia dan akhirat....moga beroleh keberkatan dari-Nya....InsyaAllah...

0 comments:

Post a Comment