Pages

Sunday 19 February 2012

Universiti kehidupan ku


Alhamdulillah…syukur pada Mu Ya Allah atas kurniaan kesihatan dan kebahagiaan hidup yang ternilai ini…
Kali aku tiada apa yang perlu diperkatakan…aku cuma bermuhasabah diri ini…mencari diri sendiri….adakah aku ini memberi manfaat kepada manusia lain….banyak perkara aku telah belajar daripada universiti kehidupan diri sendiri….dalam pekerjaan seharianku pun..banyak mengajarku erti kehidupan dan pengalaman hidup yang berharga…terima kasih Allah…terima kasih atas anugerah-Mu yang tidak terhingga ini…
Sebagai pemimpin kita perlu membuat keputusan yang bijak…keputusan perlu diambil dengan mengambil kira pendapat pelbagai pihak bukan hanya bertanya kepada satu pihak sahaja dan terus membuat keputusan…itulah pengajaran yang aku dapat..untuk aku gunakan ilmu ini nanti apabila tiba masanya….insyaAllah…bukan sekarang…sekarang aku terpaksa akur dengan keputusan yang dibuat tanpa bermuzakarah terlebih dahulu…aku redha….mungkin itulah yang terbaik setakat ini….mungkin diri ini juga masih lemah untuk memberi pendapat dan meyakinkan mereka untuk menerima pendapat ini….aku akur dengan kelemahan ini..mohon keampunan-Mu Allah…semoga hamba-Mu ini dapat menghasilkan idea yang bernas dan tidak berhenti berfikir bagi memudahkan rakan-rakan yang lain….Islam kan hebat..jadi semua orang Islam adalah hebat dan aku adalah hebat sebab aku adalah Islam….alhamdulillah…
Sampai saat ini aku terus berfikir…bukan tiada cara..ada..tetapi banyak sangat virus minda yang menghalang…atas kelemahan diri sendiri…aku berfikir dan terus berfikir bukan untuk mencari salah orang lain, bukan untuk menunjuk diri ini hebat tetapi adalah untuk memberi bantuan supaya kerja kita ‘smart’ kan….bukan hanya dengan mengambil keputusan yang cepat tetapi tindakan yang panjang…biarlah keputusan lambat diambil tetapi tindakan yang cepat dilakukan…aku akan cuba gunakan ilmu ini nanti apabila tiba masanya…sekarang aku lemah…lemah….tiada berdaya….tidak mampu menghalang majority…aku akur…bukan mengalah tetapi menghormati keputusan kawan-kawan….semoga ukhwah antara kami terjalin erat dan maafkan diri ini jika tidak memberi maanfaat kepada kepada kawan-kawan…namun aku berusaha membantu apa yang aku mampu…
Aku pasrah…dan kepada-Mu Allah aku berserah..ampunilah daku…kuatkanlan iman dan tambahlah ilmu di dadaku ini untuk aku gunakan memberi maafaat kepada manusia lain….

0 comments:

Post a Comment