Pages

Friday 29 June 2012

Takdir

Alhamdulillah....bersyukur pada-Mu...aku bersujud pada-Mu bersyukur atas limpahan rezeki kurniaan-Mu ini...terlalu mewah dan melimpah ruah rezeki-Mu ini....


Takdir untuk kita sememangnya telah ditetapkan oleh Allah sejak kita berada dialam rahim lagi...namun segala yang telah ditakdirkan untuk kita boleh diubah dengan dengan berdoa...saya sentiasa percaya atas rahmat dan kasih sayang Allah....kita boleh mengubah takdir kita dengan berdoa bersungguh-sungguh kepada Allah dan seharusnya kita tidak perlu bergantung kepada takdir semata-mata...

Sungguh..aku telah belajar semua ini semasa aku berusia sebelas tahun lagi..ketika iatu aku belajar darjah lima di sekolah kebangsaan LKTP Perlis....pada masa itu aku telah belajar bahawa aku boleh mengubah takdir aku andai kata aku belajar bersungguh-sungguh dan seterusnya bertawakkal kepada Allah...Hanya kepada-Nya kita berserah dan hanya Dia yang memberi kita kejayaan dan kemenangan andai kita berusaha dan bertawakkal....alhamdulillah..atas rezeki hidayah yang Allah berikan padaku seusia 11 tahun...subhanallah....aku bersujud pada-Mu ya Allah.....

Masa lalu aku tidak pasti daripada mana aku belajar mengatakan bahawa takdir itu boleh berubah-ubah bergantung kepada usaha kita.....mungkin dari guru-guru sekolahku atau ustaz-ustaz di sekolahku pada masa itu....walaubagaimanapun..terima kasih kepada guru-guruku terutama ustaz Abdullah yang telah mengajar aku bagaimana mengambil wuduk dan menunaikan solat...sehingga sekarang aku ingat...alhamdulillah..sesungguhnya ia ilmu yang bermanfaat...

Ustaz Abdullah juga mengajar aku bagaimana menunaikan solat hajat....dari situlah aku tahu seandainya aku ada hajat..aku boleh melakukan solat hajat...maka sejak itu...aku sering menunaikan solat hajat memohon supaya aku berjaya dalam bidang pelajaran...alhamdulillah...betapa sayangnya Allah pada hambaNya....Allah telah beri hidayah padaku sejak aku berumur 11 tahun....nikmat mana yang hendak aku dustakan....subhanallah.....

Aku selalu berdoa supaya aku memperolehi 5A dalam peperiksaan UPSR...aku percaya kalau takdir aku ada 4A..aku masih boleh mengubah takdir aku dengan berusaha bersungguh-sungguh dan seterusnya bertawakkal dengan berdoa bersungguh-sungguh kepada-Nya..hanya Dia yang berhak menentukan segalanya untuk hamba-Nya....alhamdulillah...aku berjaya memperolehi 5A dalam peperiksaan..atas usaha dan tawakkal yang tidak pernah jemu kepada-Nya..alhamdulillah....aku sering melakukan solat hajat sebelum peperiksaan dan selepas peperiksaan..alhamdulillah....syukur pada-Mu Allah atas nikmat hidayah ini...

Sehingga kini aku percaya takdir Allah terhadap kita semua boleh berubah bergantung kepada diri kita....sesungguhnya Allah tidak mengubah diri kita..melainkan kita sendiri yang mengubahnya...sentiasalah muhasabah diri dan...berusaha berubah dan bertawakkal kepada-Nya...sesungguhnya Dia maha mendengar segala doa-doa hambaNya...usah jemu berdoa pada-Nya...Allah suka pada hamba-Nya yang selalu meminta daripadaNya....raihlah kasih sayang Allah dengan selalu berzikir dan berdoa dan beramal soleh kepada-Nya...redha-Mu ku cari Ya Allah.....terimalah segala amal solehku ini..ampunilah dosa-dosaku ini...amin....

0 comments:

Post a Comment