Pages

Friday 23 September 2011

Nikmat kehidupan...laluan hidupku..(bhg 2)

Sambungan....

Alhamdulillah ....syukur padaMu Ya Allah....berkat 5A tersebut aku telah berjaya meneruskan pelajaran ke Asrama Penuh di negeri kelahiranku Perlis...Sekolah Sains...kat Behor Pulai.....Syukur atas nikmat dan rezki mu yang mencurah-curah ini.....
Ya Allah dengan kejayaan dan rezki Mu ini Ya Allah ku pohon jauhkanlah aku dari sifat ujub,riak,bongkak,sombong.....jauhkanlah Ya Allah...amin....
Segala pahit manis jatuh bangun belajar di sekolah berasrama penuh ini selama 5 tahun...aku telah berjaya dalam SPM Gred 1..tak la sehebat manapun...dengan keputusan tersebut dapatla melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi Sains di  Universiti Sains Malaysia....alhamdulillah..betapa Allah itu merahmati hambaNya..tidak pernah sekali pun Allah menghampakan harapan hambaNya...Ya Allah..hinanya aku ketika itu...tidak pernah mensyukuri segala nikmat kehidupan yang Engkau telah beri...Ya Allah ..izinkan lah aku aku mensyukurinya sekarang...jangan Kau biarkan aku lalai daripada mengingatimu...Ya Allah...ampunilah daku...rahmatila daku....
Alhamdulillah...nikmat Allah datang lagi..Ya Allah..banyaknya nikmat yang Kau kurniakan kepadaku....aku juga telah berjaya melepasi Matrikulasi dan melanjutkan lagi perjalanan kehidupan kampusku di USM ini dengan meneruskan Kursus Sains Komputer. Betapa nikmat kehidupan yang Kau berikan ini Ya Allah....tidak mungkin hambaMu yang lemah lagi hina ini mampu membalasnya Ya Allah...., jadilah aku hambaMU yang sentiasa bersyukur di atas segala nikmat kehidupan yang telah Kau berikan Ya Allah....jangan Kau biarkan aku lalai daripada mengingatiMu Ya Allah....
Selepas tiga tahun alhamdulillah...aku telah berjaya menggenggam segulung Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer....pointer tidaklah sehebat mana pun sekadar cukup-cukup makan saja....alhamdulillah...syukur atas nikmatMu ini Ya Allah.....aku juga berterima kasih yang tidak terhingga kepada kedua mak ayah kerana dorongan mereka selama ini untuk melihat anak ini berjaya..alhamdulillah...kata ayah...segulung ijazah bersamaan dengan serelong tanah....kami bukan lah daripada keluarga yang kaya..maka ayah mensifatkan dengan ijazah tersebut ayah telah berjaya memberiku serelong tanah...alhamdulillah....syukur Kau telah menganugerahi kami seorang ayah yang bijak....dan mak yang rajin mendoakan kami...siang malam mendoakan kejayaan anak-anaknya...alhamdulillah.....berkat doa mak juga..alhamdulillah....
Mak dan ayah...kami adik beradik bangga dengan kalian.....semoga ayah dan mak di rahmati Allah dan diberi kesihatan yang baik dan sentiasa di bawah perlindunganNya...

Maka misi pencarian kerja pun bermula..alhamdulillah...sepanjang liku-liku pencarian ini banyak pengajaran dan iktibar yang diperolehi..dan menjadi ingatan sepanjang hayat dalam lipatan kemas memori ini. Pernah bekerja kilang dan guru sandaran sekejap dan seterusnya aku mencuba nasib di Ibu Kota, mencari pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan ini..kononnya....alhamdulillah...Ya Allah sekali lagi nikmatMu diberi...aku telah diterima bekerja di sebuah syarikat swasta...alhamdulillah...sebuah syarikat bumiputera..di sini pun terlalu banyak dugaan dan cabaran...yang pahit seharusnya ditelan dan diambil sebagai iktibar dan yang manis haruslah dikenangi sebagai kenangan yang tidak dilupakan dan di jadikan simpanan abadi di lubuk hati.
Alhamdulillah berkali-kali aku memanjat kesyukuran di atas rezkimu Ya Allah...syukur padaMu Ya Allah....
Lihatlah betapa lancarnya perjalanan hidup hamba Allah ini.....begitu banyaknya nikmat yang Allah kurniakan...semua doanya dimakbulkan....lantas,kenapa kita masih leka dan masih tidak mensyukuri segala nikmat-nikmat kehidupan yang kita kecapi hingga ke hari ini....Ya Allah ampunilah kami Ya Allah...rahmatilah kami Ya Allah....

Aku telah mendapat tawaran untuk berkerja di sektor kerajaan selepas setahun berkerja di Syarikat swasta tersebut...Alhamdulillah...dengan izinNya.juga .aku telah berkahwin setahun kemudiannya...alhamdulillah...sehinggalah sekarang sudah sepuluh tahun rumahtangga aku dikurniakan sepasang cahaya mata..alhamdulillah....begitu banyak nikmat yang telah Kau berikan Ya Allah...aku bersyukur kepadaMu..Ya Allah....jangan kau biarkan aku lalai daripada mengingatiMu..Ya Allah....

Dan..marilah sama-sama kita menjadikan tujuan hidup kita ini hanya semata-mata mencari kerhedaan Allah...bukannya penghargaan manusia...Ya Allah...pimpinla hambaMu ini...dan berilah aku kekuatan untuk beristiqamah mencari redhaMu Ya Allah.....di usia 35 tahun..barulah aku tahu tujuan hidup aku yang sebenarnya iaitu mencari keredhaan Allah...dengan satu tujuan hidup ini...percayalah hati kita akan sentiasa tenang...Ya Allah...tenangnya hati ini bila mencintaiMu melebihi segala-galanya.....tapi terkadang..tersasar juga...Ya Allah...aku perlu bimbinganMu..untuk menjadi insan solehah..Ya Allah ampunilah daku..rahmatilah daku....

..tamat..

0 comments:

Post a Comment