Pages

Sunday 20 May 2012

Pesanan Untuk Diri

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...alhamdulillah syukur pada-Mu atas segala nikmat-Mu yang tidak terhingga..ampunkan lah daku ya Allah atas kealpaan ku dalam mentaati perintah-Mu...aku mengaku kekadang aku culas dalam mentaati segala perintah-Mu...ampunilah daku..aku hamba-Mu yang hina dan lemah....berilah aku kekuatan untuk mengharungi ujian-Mu yang maha hebat ini..Ya Allah...ampunilah daku ya Allah...hanya pada-Mu aku bersujud...

Ya Allah..sehingga kini aku masih bernafas...syukur pada-Mu ya Allah atas pinjaman ini..namun kekadang badai yang datang menyapa diri ini membuatkan aku lupa atas nikmat yang satu ini...kerana mungkin aku lupa seketika pada-Mu ya Allah....malunya aku...malunya aku kerana melupakan pencipta kepada diriku ini....sebagai hamba yang taat setia kepada pencipta seboleh-bolehnya haruslah sentiasa mengingati pencipta kita walau sekuat mana badai yang datang....hadapilah dengan tenang dengan kesabaran yang tinggi....namun semua itu tidak aku miliki lagi...aku masih lemah...masih terikut hasutan syaitan...masih tidak menjaga akhlak ku..masih mengikut nafsu jahatku lagi....Ya Allah bantulah hamba-Mu ini dalam mentaati segala perintah-Mu...

Kekadang perasaan tidak puas hati dan marah datang menghimpit diri....perasaan bercampur baur..ketahuilah bahawa syaitan sedang bermaharajalela dalam diri kita dan hawa nafsu sedang mengusai diri...jika demikian berlaku dalam diriku..cepat-cepat aku beristighfar......hanya dengan mengingati pencipta kita sahaja yang dapat melawan godaan syaitan dan nafsu yang jahat ini....hanya Dia yang dapat membantu kita...namun kekadang perasaan ego yang menguasai diri sukar dibendung...dibiarkan sahaja untuk memuaskan hati sendiri...namun padahnya sendiri yang tanggung....hati yang tidak bahagia kerana mmbuatkan orang lain tidak bahagia lantaran ego yang menggunung menguasai diri...aku tewas dengan nafsu jahatku sendiri....Ya Allah bantulah hamba-Mu yang lemah ini..bantulah aku menjadi hamba-Mu yang bersabar dalam segala ujian-Mu ini...

Kehidupan ini sesuatu yang subjektif...tidak ada penetapan bagi sesuatu perjalanan hidup...hanya satu penetapan yang perlu kita ikut iaitu mencari redha Allah...tujuan hidup kita yang sementara ini hanya semata-mata mencari redha Allah. Cari lah redha Allah walau di mana kita berada sekalipun...seringkali mengingati diri ini agar sentiasa lakukan apa sahaja semata-mata kerana Allah...namun kekadang tewas dek nafsu sendiri...namun cepat-cepat perbetulkan niat..agar tidak terpesong daripada landasan yang sebenarnya....

Dalam setiap perbuatan kita memerlukan redha Allah...bukan murka Allah...rugi kita jika Allah murka nauzubillah....keikhlasan amat penting dalam kita melakukan amal soleh terhadap-Nya...selalu aku berpesan pada diri ini bahawa puasa sunat yang aku lakukan setiap isnin dan khamis ini kerana Allah...ya Allah...ampunilah daku...terimalah segala amal soleh ku ini...kurniakahlah aku keikhlasan.....apa yang penting niat kita dalam melakukan sesuatu perkara iatu..niat ikhlas kerana Allah..bukan kerana hendak kurus..hendak menunjuk-nunjuk kepada orang...jangan sekali-kali. kerana .ini bakal mengundang kemurkaan Allah...nauzubillah...

Apabila Allah redha dengan segala amal soleh kita..maka balasannya tentulah syurga...ya Allah..masukkanlah kami ke dalam syurga firdaus-Mu....tanpa dihisab..ya Allah..malunya aku memohon ini pada-Mu kerana amal ibadatku yang masih pincang..namun bantulah hambamu ini dalam mengingati-Mu, mensyukuri segala nikmat-Mu dan memperbaiki segala amal solehku ini....amin....

0 comments:

Post a Comment