Pages

Wednesday 10 October 2012

Manfaatkan masa yang ada





Alhamdulillah..syukur padaNya atas anugerah kebahagiaan dan ketenangan yang diberiNya....mari kita bersukur juga kerana Dia masih mengizinkan lagi kita menghuni di bumiNya ini pada hari ini dan sihat tubuh badan tanpa cacat cela...alhamdulillah....

Segala catatan yang aku nukilkan di sini hakikatnya adalah menjurus menasihati diri ini yang lemah..dan sesiapa ada yang membaca blog ini..jika baik jadikanlah sebagai ilmu yang bermanfaat...jika tidak baik...jadikan sebagai teladan....bersama-sama kita membetulkan diri kita sendiri sebelum kita membetulkan orang lain...insyaAllah...

Aku lemah ya Allah seringkali mensia-siakan masa lapang ku....namun aku tahu masa adalah anugerah daripadaMu, harus digunakan untuk memberi manfaat kepada orang lain. Andai ada masa lapang..isilah masa lapang mu dengan mencari ilmu...bersolat dengan kusyuk...bacalah al-Quran dengan tartil serta fahamilah maksudnya...perhatikan keadaan sekeliling kita....berkatalah mengenai kebaikan sahaja dan usahlah mengatakan keburukan orang lain.....membersihkan rumah yang merupakan  tempat tinggal kita dan pejabat tempat kita bekerja....subhanallah....alhamdulillah..Allahuakbar...

Seringkali diri ini gagal melakukan semua kerja-kerja di rumah..dan sering menangguh-nangguhkan kerja..ampunilah daku..aku banyak dosa..dan masih bermujahadah melawan hawa nafsu memperbaiki diri ini...yang masih tidak menggunakan masa lapangku dengan memberi manfaat kepada orang lain....ampunilah daku....bimbinglah daku....bantulah daku melawan hawa nafsuku ini...aku lemah Ya Allah...masih bermujahadah melakukan kebaikan dalam menguruskan masaku ini...masa itu amanah Mu ya Allah...ampunilah daku kerana tidak amanah terhadap masa yang Engkau berikan ini......

Aku mohon keberkatan masa, keberkatan rezeki dan keberkatan umur daripada Mu ya Allah...bantulah aku...aku lemah tidak berdaya...bantu hambaMu yang lemah dalam bermujahadah ini ....semoga Engkau redha....amin...

0 comments:

Post a Comment